viernes, 28 de febrero de 2014

EXEMPLE SESSIÓ DE FILOSOFIA 3/18: ART (EL CRIT, EDVARD MUNCH).

A continuació, presento una de les sessions d'art de Filosofia 3/18 que vaig fer amb els infants de la classe de El gegant de l'ermita (3 anys A) l'any passat durant el pràcticum II:


Divendres, 3 de maig del 2013, 12:35h

EN LA SESSIÓ DE FILOSOFIA D'AVUI, HEM SEGUIT TREBALLANT AMB EL QUADRE DE EL CRIT D'EDVARD MUNCH.




PRIMER DE TOT, HEM RECORDAT LES NORMES DE FILOSOFIA JA QUE EN LES SESSIONS DE 3 ANYS ÉS MOLT IMPORTANT ESTABLIR UN CLIMA ADEQUAT, CONCRETAMENT, RELAXAT I TRANQUIL. PER AIXÒ, ÉS IMPRESCINDIBLE A 3 ANYS RECORDAR A CADA SESSIÓ LES NORMES DE FILOSOFIA PER TAL QUE PUGUIN ARRIBAR A COMPLIR-LES DEL TOT. PER RECORDAR-LES, FEIM SERVIR UN PLAFÓ QUE EN BLANQUET ENS VA DUR ON SURTEN ELS INFANTS REPRESENTANT CADA UNA DE LES NORMES: FER SILENCI, ESCOLTAR ALS ALTRES NINS I NINES, PENSAR ABANS DE PARLAR, AIXECAR LA MÀ ABANS DE PARLAR, FER PREGUNTES I TRACTAR BÉ ALS ALTRES NINS I NINES.
 
 
 
 
TOT SEGUIT, HEM PASSAT A MIRAR QUÈ ENS HA DUT EN BLANQUET. EN AQUESTA SESSIÓ, NA PAULA HA ESTAT L'ENCARREGADA DE MIRAR QUÈ HI HA DINS LA CAPSA I TAMBÉ HA PENJAT EL CARTELL DE NO MOLESTAR, FEIM FILOSOFIA. TOTS HEM POGUT SALUDAR EN BLANQUET.
DINS LA CAPSA, ENS HEM TROBAT DUES SORPRESES. UNA DE LES SORPRESES JA LA CONEIXÍEM I ES TRACTA DEL QUADRE DE EL CRIT DE N'EDUARD MUNCH. HEM RECORDAT TOT EL QUE PARLÀREM SOBRE EL QUADRE: COLORS, SENTIMENTS (POR), EL PERSONATGE QUE HI SURT, MOMENT DEL DIA,ETC.
 
 
 
 
 
 
 
 
L'ALTRA SORPRESA HA ESTAT UNA FOTOGRAFIA D'UN HOME. HEM HAGUT D'ESBRINAR QUI ERA AQUEST HOME I L'HEM DESCRIT ENTRE TOTS OBSERVANT LA FOTOGRAFIA. A MÉS, LA FOTOGRAFIA HA ANAT ACOMPANYADA D'UNA CARTA AMB EL CONTINGUT SEGÜENT:
 
 
CARTA D'EDVARD MUNCH

QUAN TENIA 5 ANYS, VA MORIR MA MARE. EL MEU PARE ES POSÀ MOLT I MOLT TRIST.

A LA MEVA GERMANA SOFIA I A MI ENS AGRADAVA MOLT L'ART I LA MÚSICA. SOFIA TAMBÉ VA MORIR AVIAT D'UNA MALALTIA MOLT GREU. 

DESPRÉS DE MORIR EL MEU PARE I QUEDAR-ME SENSE FAMILIA, VAIG PINTAR AQUESTA PINTURA QUE ES DIU "EL CRIT".

EL QUADRE, ÉS UN POEMA SOBRE LA VIDA, L'AMOR I LA MORT:

"PASSEJAVA PER UN CAMÍ AMB DOS AMICS, EL SOL ES VA AMAGAR I, DE SOBTE, EL CEL ES VA PINTAR DE COLOR VERMELL COM LA SANG. EM VAIG ATURAR I EM VAIG RECOLZAR A LA BARANA, MORT DE CANSAMENT (SANG I LLENGÜES DE FOC CAIEN PER LA CIUTAT I, DE FONS, BLAU FOSC). ELS MEUS AMICS CONTINUAVEN CAMINANT I JO EM VAIG PARAR TREMOLANT DE POR I VAIG SENTIR UN CRIT QUE TRAVESSAVA TOTA LA NATURA".


EDVARD MUNCH 

TOTS HEM CONVERSAT SOBRE LA CARTA: QUÈ HI DEIA, QUI L'ESCRIVIA, PER QUÈ ENS L'ESCRIVIA, SI LA RELACIONÀVEM AMB EL QUADRE, COM ES DESCRIU EL QUE SUCCEEIX EN EL QUADRE, EL SIGNIFICAT DEL QUADRE... UN COP HEM ESBRINAT QUE L'AUTOR DEL QUADRE ÉS EDVARD MUNCH, HEM ESCRIT EL SEU NOM ENTRE TOTS A LA PISSARRA. 



LLAVOR, HEM PASSAT A MIRAR SI QUEDAVA ALGUNA COSA MÉS DINS LA CAPSA. HEM VIST QUE QUEDAVEN DUES IMATGES: UNA IMATGE ERA LA CARA DE LA NENA CONTENTA I L'ALTRA IMATGE ERA LA CARA DEL NEN TRIST. HEM RECORDAT  COM VÀREM FER SERVIR AQUESTES DUES IMATGES EN LA SESSIÓ ANTERIOR: SI ELS INFANTS S'HO HAVIEN PASSAT MOLT BÉ EN LA SESSIÓ FÈIEM SERVIR LA IMATGE DE LA CARA CONTENTA I, EN CANVI, SI NO S'HO HAVÍEN PASSAT BÉ, FÈIEM SERVIR LA CARA DEL NEN TRIST. HA ESTAT UNA DE LES SESSIONS EN LES QUE LES AUTOAVALUACIONS DELS INFANTS HAN ESTAT MÉS INTERESSANTS.
 
 
 
 
PILAR GUISCAFRÉ FERRER (REALITZACIÓ DE LA SESSIÓ).MERCÈ GELABERT, TUTORA DEL GRUP AULA (TRANSCRIPCIÓ DE LA SESSIÓ I FOTOGRAFIES).


*Competències:
 
-4.Analitza i reflexiona sobre els processos d'ensenyament - aprenentatge: 4.1.Identifica els marcs teòrics que justifiquen o qüestionen les practiques que es duen a terme a l'aula i 4.2.Identifica bones practiques, les compara.
 
Justificació: per dur a terme la sessió i presentar-la al blog he identificat els marcs teòrics que justifiquen la practica de la Filosofia a l'aula (Lipman, Irene de Puig, Angélica Sátiro...), a més, crec que he aconseguit identificar una vertadera bona pràctica, l'he comparada amb altres i no n'he trobada cap que al 100% em fascini tant com aquesta (Filosofia 3.8). 
 
 

No hay comentarios:

Publicar un comentario